2009-11-01

記憶中國:一個農民的城市夢想 - 池 墨

I am trying to organise my 2005 journals, when I am working, I want to find out the latest development of the Chinese villagers. Thus I search over Internet. Get one interesting article below.......

Actually, yesterday, I heard from news that Premier Wen said that villagers' health be placed on priority. I was thinking that it is really good news,especially for those villagers who get sick, little like the teeth, eyes problems... they can do nothing. The hospitals may be far away from them or they have to wait for the doctors' visit in several weeks' time from the simple village clinic (if they have one).

Whenever the villagers have problems on health, it would cost them a lot to travel to the big town's hospital. At the same time, they could not work on the field, then costing them no income for the whole family.

They don't like the drillers in cities, where we have the Government subsides for the health expenditures, especially for certain kinds of illness. They have to take care of themselves.

In all, prevention is most important, if they have a better living environment, if they have a stronger body, they would not get sick easily.

In some places, the water in the villages is not in good condition for health, also the sands and dusts are everywhere, their health are threatened by all kinds of pollution. This can be the reasons that some articles I read before told me that in certain area's villages, the rate for getting cancer is very high, and most of the people usually have a shorter lifespan.

Hope the situation can improve.

The following article is very informative, it tells how a farmer's daughter struggled, and now she becomes a writer and owns a house in city. Good news! and I hope more of them can improve their life, but I have a question, if all the people from villages migrant to the cities, who will take care of the land of the villages. Who grow our food???

In America, I met some farmers who enjoy living in the country side very much. I think I like the country side too. The main issue is to improve the living condition there, there are a lot of good qualities there!!!



記憶中國:一個農民的城市夢想
2009年10月07日 00:00:43  來源:新華網
http://big5.xinhuanet.com/gate/big5/news.xinhuanet.com/comments/2009-10/07/content_12186677.htm

池 墨

新中國成立60年來,我們偉大的祖國發生了翻天覆地的變化,我相信,不論是用語言還是文字,都不能準確地描述和表達祖國60年來的變化及取得
的輝煌業績。我只能用發生在自己身上的點點滴滴的故事,來證明祖國建設發展之快,以及我們的生活變化之大。

我是一名農村娃,按照“身份繼承法則”,長大後,像父輩一樣,我理所當然地成了一名農民。後來,我到城市謀求了一份工作,成為一名農民工。經過幾年的努力拼搏,我終于在我們的縣城買了一幢屬于自己的房子,從而讓自己完成了從農民到城市居民的嬗變。

我由一個農村娃成長為一名地地道道的農民,再到當農民工,最後又成為城市居民,這其中的變化,應該歸功于祖國建設取得的巨大成就。沒有國哪有家?沒有祖國的強大,哪還有個人生活由貧到富的變化?

1972年,我出生在蘇北的一個小鄉村,是一名地地道道的農村娃。雖然我所在的村莊離縣城不遠,只有10幾公裏的路程,但是,因為當時沒有汽車等現代化交通工具,出行只能靠雙腳,所以,這十幾公裏的路程,走起來也就顯得非常遙遠。再加上當時的鄉村道路建設還處于“0”的水平,所以,每到陰雨天,我們那裏就陷入了“村裏的人出不來,村外的人進不去”的尷尬局面。這種鄉村道路,用我們村民的話來說,晴天叫“揚灰路”,一有車輛走過,就會揚起很多灰塵;陰天則叫“水泥路”,一到雨天,行人都出不去,更別說車輛了。

後來,有了自行車和摩托車,一下子拉近了到縣城的距離。

1996年,我到縣城打工,在縣愛衛會謀得一份工作,每天風裏來雨裏去,自行車成為我上下班的主要交通工具。但是,因為沒有像樣的鄉村道路,所以,每逢下雨,我就只能步行,到三四公裏以外的公路上乘坐公交車,這樣,一個月的工資,去掉路費和吃飯的開銷,也就所剩無幾。

1999年,我們所在的村修築鄉村道路,每家每戶出資出物還要出力,鋪設了一條砂礓路,雖然這條路不寬也不平坦,但是,因為路基硬了,即使在下雨天,村民也可以走出去了,這方便了村民到縣城打工、做生意。

2002年,我到了縣工商局從事新聞宣傳工作,但仍然過著日出而作,日落而歸的生活。每天,我們奔波在鄉村和城市的道路上,感受著鄉村和城市的不同。後來,我購買了一輛摩托車,減少了在路上奔波的時間。

2006年,我被縣供電公司聘為新聞報道員,工資也有所增加。漸漸地,我有了一些積蓄,于是,就有了在縣城買一幢屬于自己房子的想法。然而,因為自己的工資不多,再加上自己只是一名打工仔,工作並不穩定,所以,雖有在縣城買房子的想法,但是,就是不敢付諸行動。而自己的積蓄,也遠遠不夠買房子。

在城市擁有一套屬于自己的房子,成為了我的一個夢想。為了增加收入,我在寫新聞稿的同時,也寫一些散文、詩歌等文學類作品,有一段時期,還寫過情感類文章,後來,我漸漸迷上了時評寫作,並且,取得了一定的成績。漸漸地,稿費收入成為我的主要收入。

2008年,我從縣供電公司辭職,回家做起了職業撰稿人。現在,寫文章已經成為了我的職業,敲打電腦鍵盤、收發郵件成為了我的主要工作。這在我們村裏人看來,是不可思議的。他們對我說,我們掙錢靠的是出力流汗,你坐在電腦前敲敲打打,就能掙錢,看來還是有知識好啊!

2009年,也就是新中國建國六十周年之際,我在我所在的縣城最繁華的地段,購買了一套90平方米的商品房。房子不算大,但是,卻讓我在我所漂泊的城市擁有了一個家。我再也不必像過去那樣,每天風裏來雨裏去地來回奔波,而是安逸地在自己買的房子裏享受著城市生活的美好。

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

About Me

A tiny dust in the universe.